Нормативно - правова база

Нормативно - правова база ГПД 

1.       Положення про групу продовженого дня
            (Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 5 жовтня 2009 р. № 1121)
2.      Лист МОН України від 27.06.2001 р.№ 1/9-254 «Про організацію роботи середньої   загальноосвітньої школи повного дня і груп продовженого дня»
3.      Наказ МОН України від 20.02.2002 р. №128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп продовженого дня»
4.      Лист МОН України від 29.12.2001 р.№1/9-468 «Про обсяг і характер домашніх завдань для учнів початкової школи»
5.      Лист МОН України від 02.07.07 р. № 1/9-407 «Організація навчально-виховного процесу у першому класі»
6.      Державні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного-виховного процесу
7.              Лист МОН України від 18.07.13 «Про використання Інструктивно-методичних матеріалів з питань створення безпечних умов організації навчально-виховного процесу в ГПД загальноосвітнього навчального закладу».
                                                                                       
                                                                                          ПОЛОЖЕННЯ
про групу продовженого дня
загальноосвітнього навчального закладу
                                                                       ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 5 жовтня 2009 р. № 1121
         1. Це Положення встановлює порядок утворення, комплектування та організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу незалежно від типу і форми власності .
2. Під час організації навчально-виховного процесу групи продовженого дня загальноосвітній навчальний заклад керується Конституцією і законами України, статутом загальноосвітнього навчального закладу, наказами МОН та цим Положенням.
3. Група продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу державної та комунальної форми власності функціонує за рахунок коштів відповідних бюджетів, а приватної форми власності – за рахунок коштів замовника (власника) та інших джерел, не заборонених законодавством.
4. Під час організації навчально-виховного процесу  групи продовженого дня загальноосвітній навчальний заклад державної  та комунальної форми власності може давати платні освітні послуги на договірній основі згідно з переліком платних послуг, які можуть надаватися державними навчальними закладами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року №38 (Офіційний вісник України, 1997, число 4, с.30).
5. Основними завданнями групи продовженого дня є:
  організація самостійної роботи учнів із закріпленням та поглибленням знань, умінь та навичок, набутих на уроках;
  створення сприятливих умов для формування учнівського колективу та надання кваліфікованої допомоги учням у підготовці до уроків і виконанні домашніх завдань;
  організація дозвілля учнів;
  формування в учнів ціннісних орієнтацій;
  здійснення заходів, спрямованих на збереження та зміцнення здоров'я учнів, на їх психічний та фізичний розвиток, набуття навичок здорового способу життя;
  виховання позитивного ставлення до суспільно - ко­рисної праці;
  надання допомоги батькам або особам, які їх замі­нюють, у вихованні учнів.
6. Учасниками навчально-виховного процесу групи продовженого дня є керівник загальноосвітнього навчаль­ного закладу, учні, вихователь та інші педагогічні пра­цівники, батьки або особи, які їх замінюють, психолог, бібліотекар, медичний працівник закладу, а також учите­лі, керівники гуртків, спеціалісти позашкільних установ і організацій, які мають педагогічну освіту.
Права і обов'язки учасників навчально-виховного процесу групи продовженого дня визначаються Закона­ми України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», статутом загальноосвітнього навчального закладу, правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами МОН та цим Положенням.
7.    Рішення про утворення групи продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу державної та комунальної форми власності приймає його керівник за погодженням з місцевим органом виконавчої влади та органом місцевого самоврядування, а приватної форми власності — за погодженням із засновником (власником).
8.    Група продовженого дня утворюється за наявності:
  необхідної навчально-матеріальної бази;
   умов для організації денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої з учнів першо­го класу;
  умов для організації харчування відповідно до Дер­жавних санітарних правил і норм улаштування, утриман­ня загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу.
9. Наповнюваність групи продовженого дня здійсню­ється згідно з наказами МОН.
10. Рішення про зменшення чисельності учнів гру­пи продовженого дня приймає керівник загальноосвіт­нього навчального закладу за погодженням з місцевим органом виконавчої влади та органом місцевого само­врядування.
11. Відносини між загальноосвітнім навчальним закла­дом і батьками або особами, які їх замінюють, з питань організації навчально-виховного процесу групи продов­женого дня регулюються цим Положенням.
12. Зарахування учнів до групи продовженого дня та їх відрахування здійснюється згідно з наказом керівника загальноосвітнього навчального закладу на підставі від­повідної заяви батьків або осіб, які їх замінюють.
Заяви про зарахування учнів до групи продовженого дня приймаються на початку кожного навчального року, як правило, до 5 вересня.
13. Група продовженого дня може комплектуватися з учнів одного класу, кількох класів (зокрема, перших або других, або третіх), кількох різних класів, але не більш як чотирьох вікових груп.
Режим роботи групи продовженого дня розробляється відповідно до Державних санітарних правил і норм ула­штування, утримання загальноосвітніх навчальних закла­дів та організації навчально-виховного процесу, ухвалю­ється педагогічною радою і затверджується керівником загальноосвітнього навчального закладу.
14. Режим роботи групи продовженого дня повинен передбачати:
1) організацію:
прогулянки тривалістю не менш як 1 година 30 хвилин (для учнів перших—четвертих класів);
харчування тривалістю не менш як 30 хвилин;
суспільно-корисної праці;
денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованої з учнів першого класу, тривалістю не менш як 1 година 30 хвилин;
2)  виконання домашніх завдань для учнів другого кла­су тривалістю 45 хвилин, третього класу — 1 година 10 хвилин, четвертого класу — 1 година 30 хвилин, п'ятого - шостого класів — 2 години 30 хвилин, для учнів сьомого класу — 3 години;
3)  проведення:
  спортивно-оздоровчих занять для учнів першого класу тривалістю не менш як 35 хвилин, другого—чет­вертого класів — 40 хвилин, для учнів п'ятого—сьомого класів — 45 хвилин;
  занять у гуртках, секціях; екскурсій.
15.  Тривалість перебування учнів у групі продовже­ного дня становить 6 годин на день, а за наявнос­ті відповідної заяви батьків або осіб, які їх замінюють, може зменшуватися.
16.  Для організації денного відпочинку (сну) в групі продовженого дня, сформованій з учнів першого класу, адміністрація загальноосвітнього навчального закладу облаштовує відповідне приміщення з додержанням ви­мог законодавства щодо охорони праці, правил проти­пожежної безпеки, санітарно-гігієнічних та державних будівельних правил та норм.
17.  Відповідальність за збереження навчального об­ладнання покладається на вихователя та інших педаго­гічних працівників групи продовженого дня.
18.  План роботи вихователя групи продовженого дня погоджується із заступником директора загальноосвіт­нього навчального закладу і затверджується керівником цього закладу.
19.  Планування навчально-виховного процесу групи продовженого дня, подання статистичних звітів здійсню­ються відповідно до наказів МОН.
20.  Оплата праці вихователя та інших педагогічних працівників групи продовженого дня проводиться від­повідно до законодавства.
21.  Для організації навчально-виховного процесу гру­пи продовженого дня на належному рівні керівник за­гальноосвітнього навчального закладу:
  створює умови для охорони життя і здоров'я учнів, організації їх харчування і відпочинку;
  несе відповідальність та здійснює контроль за хар­чуванням учнів групи продовженого дня, додержанням санітарно-гігієнічних і санітарно-протиепідемічних пра­вил та норм, медичним обслуговуванням, організацією навчально-виховного процесу групи продовженого дня;
  затверджує режим роботи групи продовженого дня, план роботи вихователя, графік харчування учнів.
22.    Норми та порядок організації харчування учнів групи продовженого дня встановлюються відповідно до норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2004 р. № 1591 (Офіційний вісник України, 2004 р., № 47, с. 3107), та наказів МОН.
23.    Медичне обслуговування учнів групи продовже­ного дня здійснюється медичним працівником загально­освітнього навчального закладу та закладу охорони здо­ров'я в установленому порядку.
24.    Контроль за охороною здоров'я учнів групи про­довженого дня здійснюють органи охорони здоров'я та районний методист з охорони дитинства відділу освіти.
                                                                     
                                                                   ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ
ВИХОВАТЕЛЯ ГРУПИ ПРОДОВЖЕНОГО ДНЯ
1. Загальні положення
1.1.Ця посадова інструкція розроблена на основі тарифно-кваліфікаційної характеристики вихователя. Під час складання інструкції враховано також рекомендації організації служби охорони праці в навчальних закладах Міністерства освіти та науки України.
1.2.Вихователь призначається на посаду і звільняється з неї директором школи.
1.3.Вихователь повинен мати повну або базову вищу педагогічну освіту (без вимог до стажу педагогічної роботи).
1.4.Вихователь підпорядковується безпосередньо заступнику директора з виховної роботи.
1.5.У своїй діяльності вихователь керується Конституцією і законами України, Наказами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України, органів управління освітою всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, а також Статутом і локальними правовими актами школи (у тому числі Правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора, даною інструкцією), трудовим договором (контрактом). Вихователь дотримується Конвенції про права дитини.
2. Функції
Основними напрямами діяльності вихователя є:
2.1. Опікування учнями, їх виховання і нагляд за ними під час їхнього перебування у виховних групах школи.
2.2.Організація і проведення позаурочної навчальної роботи в закріпленій за ним групі.
3. Посадові обов'язки
Вихователь виконує такі посадові обов'язки:
3.1 .Планує, організовує та здійснює виховання учнів.
3.2.Проводить повсякденну роботу, яка забезпечує створення умов для соціально-психологічної реабілітації учнів, їх соціальної та трудової адаптації.
3.3.Використовує різноманітні прийоми, методи і засоби виховання та навчання школярів.
3.4.Планує і проводить з учнями корекційно-розвивальну роботу на основі вивчення їхніх індивідуальних особливостей.
3.5.Спільно з медичними працівниками забезпечує збереження і зміцнення здоров'я учнів, здійснює заходи, які сприяють їхньому психофізіологічному розвитку.
З.6. Приймає дітей за встановленим порядком від батьків (осіб, що їх замінюють) чи вчителів школи; організовує дотримання учнями режиму дня, виконання ними домашніх завдань, надає їм допомогу в навчанні, організації відпочинку і здобутті додаткової освіти, залучаючи їх до художньої і науково-технічної творчості, роботи спортивних секцій, гуртків та інших об'єднань за інтересами.
3.7.Сприяє формуванню в учнів моральних якостей громадянина, формує в них культуру поведінки, відповідальне ставлення до навчання, праці, повагу до прав людини, проводить роботу з профілактики відхилень у поведінці, позбавлення від шкідливих звичок.
3.8.Надає допомогу в організації самоуправління в учнівському колективі.
3.9.Вивчає індивідуальні здібності, інтереси й нахили учнів, їхню поведінку в сім'ї, житлово-побутові умови проживання сім'ї, взаємини учнів з батьками чи особами, що їх замінюють.
3.10.Забезпечує у стосунках з учнями дотримання їхніх прав і свобод.
3.11 .Веде у встановленому порядку документацію і звітність.
3.12.Бере участь у роботі педагогічної ради школи.
3.13.Проходить періодичний медичний огляд.
3.14. Систематично підвищує свою професійну кваліфікацію;
        бере участь у роботі методичних об'єднань та інших формах методичної роботи.
3.15.Дотримується етичних норм поведінки, які відповідають громадському статусу вчителя: у школі, побуті, громадських місцях.
3.16.Створює умови для безпечного здійснення навчального процесу, ретельного дотримання правил техніки безпеки, санітарних та протипожежних правил; негайно сповіщає адміністрацію школи про випадки виявлення в учнів зброї, пожежнонебезпечних і вибухонебезпечних предметів та пристроїв, отрут, наркотичних і токсичних речовин, інших вилучених із цивільного вжитку речей.
3.17.Оперативно повідомляє адміністрацію школи про кожний нещасний випадок, вживає заходів щодо надання першої долікарської допомоги.
3.18.Вносить пропозиції щодо покращення й оздоровлення умов здійснення освітнього процесу, а також повідомляє керівників про всі недоліки в забезпеченні навчального процесу, які знижують працездатність учнів.
3.19.Проводить інструктаж учнів з техніки безпеки під час проведення виховних заходів з обов'язковою реєстрацією у класному журналі чи журналі реєстрації інструктажів.
3.20.Організовує вивчення учнями правил охорони праці, правил дорожнього руху, поведінки в побуті, на воді тощо.
4. Права
Вихователь має право на:
4.1.Участь в управлінні школою відповідно порядку, визначеного Статутом школи.
4.2.3ахист професійної честі й гідності.
4.3.Ознайомлення зі скаргами та іншими документами, які містять оцінку його роботи, надання відповідних пояснень.
4.4. Захист своїх інтересів самостійно і через представника, у тому числі адвоката, у випадку дисциплінарного чи службового розслідування,  пов'язаного з порушенням педагогом норм професійної етики.
4.5.Конфіденційність   дисциплінарного   (службового)   розслідування,   за винятком випадків, передбачених законом.
4.6.Вільний вибір і використання методик навчання й виховання, навчальних посібників і матеріалів, підручників, методів оцінювання знань учнів.
4.7.Підвищення у встановленому порядку своєї кваліфікації.
4.8.Проходження атестації на добровільній основі на відповідну кваліфікаційну категорію.
4.9.Роздавання учням під час перерв обов'язкових для виконання розпоряджень, які стосуються організації занять і дотримання дисципліни, притягнення учнів до дисциплінарної відповідальності у випадках і в порядку, визначених відповідними правилами.
5. Відповідальність
5.1.Вихователь несе відповідальність за життя і здоров'я учнів групи, за дотримання їхніх прав і свобод, визначених законодавством України.
5.2.3а невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку школи, законних розпоряджень директора школи та інших локальних нормативних актів, посадових обов'язків, визначених цією Інструкцією, вихователь несе дисциплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.
5.3.3а застосування, у тому числі одноразове, методів виховання, пов'язаних із фізичним чи психічним насиллям над особистістю учня, а також скоєння іншого аморального вчинку, вихователь може бути звільнений з посади відповідно до трудового законодавства і Закону України «Про освіту».
5.4.3а навмисно завдані школі чи учасникам освітнього процесу, у зв'язку з виконанням (невиконанням) своїх посадових обов'язків збитки, вихователь несе матеріальну відповідальність у порядку і в межах, визначених трудовим чи цивільним законодавством.
6. Взаємовідносини (зв'язки за посадою)
Вихователь:
6.1.Працює за графіком, складеним виходячи з 30-годинного робочого тижня і затвердженим директором школи.
6.2.Замінює у встановленому порядку тимчасово відсутніх вихователів на умовах погодинної оплати.
6.3.Самостійно планує свою роботу на навчальний рік і навчальний семестр.
План роботи затверджується заступником директора з виховної роботи.
6.4.Подає заступнику директора з виховної роботи письмовий звіт про свою діяльність за певний період роботи (семестр, навчальний рік).
6.5.Одержує від директора школи та його заступників інформацію нормативно-правового і організаційно-методичного характеру, ознайомлюється з відповідними документами.
6.6.Працює у тісній  взаємодії з учителями, класними керівниками і батьками учнів (особами, які  їх  замінюють); систематично здійснює обмін інформацією з питань, які належать до його компетенції, з адміністрацією та вчителями школи.

                                             Режим роботи групи продовженого дня
       Успішна робота продовженого дня залежить не тільки від того, наскільки цілеспрямовано спланована робота, але й наскільки правильно організований у ній режим. Від раціонального, з точки зору педагогічної і гігієнічної побудови, режиму залежить підвищення успішності, збереження достатньої працездатності і попередження втомлюваності учнів.
       Дотримання упродовж тривалого часу правильного режиму сприяє зміцненню здоров'я, створює життєрадісний настрій і підвищує працездатність школярів. Неухильне дотримання режиму виховує в учнів такі цінні якості як дисциплінованість, акуратність, організованість.
Правильне чергування в режимі дня праці і відпочинку в свою чергу сприяє збереженню в дітей найвищої працездатності.
Режим дня в групі повинен відповідати психолого-педагогічним, гігієнічним і віковим особливостям учнів і сприяти перетворенню в єдиний гармонійний процес навчально-виховну роботу, відпочинок і трудову діяльність школярів.
При плануванні режиму роботи групи продовженого дня необхідно врахувати такі вимоги:
-  відповідність режиму віковим особливостям школярів;
-  педагогічне забезпечення чергування режимних моментів;
-    раціональний розподіл часу на навчання, харчування, відпочинок, позакласні і позашкільні заходи, в тому числі максимальне перебування дітей на свіжому повітрі;
-    чітку організацію роботи дитячого колективу, єдність вимог до дітей і контроль за їх діяльністю.
Орієнтуючись на рекомендовані режими і беручи до уваги місцеві умови (черговість проведення годин дозвілля і прогулянок на території школи, час роботи загальношкільних гуртків і секцій), вихователь розробляє режим конкретної групи продовженого дня, враховуючи пропозиції вчителів, побажання батьків.
Після уроків учням пропонується перебувати на свіжому повітрі 30-60 хв.
Обід - 30 хв.
Прогулянки, ігри, суспільно корисна праця - 1,5-2 год.
Полуденок - 10 хв. Самопідготовка -1-1,5 год.
Робота в гуртках, заняття за інтересами - 1-1,5 год.
Режим дня є законом життя і діяльності всього педагогічного та учнівського колективів школи. Психолого-педагогічне значення режиму полягає в тому, що він забезпечує чітку організацію життя і діяльності педагогів і учнів, виробляє в них (відповідний стереотип, сприяє піднесенню якості всієї навчально-виховної роботи.)
Дбаючи про виконання режиму, слід пам'ятати, що зайва регламентація діяльності вихованців стримує їх ініціативу й самодіяльність. Діти повинні мати час побути на самоті або в невеликому колі друзів.
Режим дня учнів не може бути постійним, він динамічний, як і динамічне саме життя школи. Періодично, залежно від змін місцевих умов, удосконалення навчально-виховного процесу, педагоги переглядають раніше вироблений режим.
Правила внутрішнього розпорядку складають на основі загально-педагогічних вимов до організації і проведення навчально-виховної роботи, місцевих умов і можливостей.
Організація навчально-виховного процесу
Педагогічний досвід роботи переконує, що всі елементи щоденного плану можна сконцентрувати по таких етапах, які можна щоденно конкретизувати різними видами діяльності.
Організація групи продовженого дня
1.   Прийом учнів у групу.
  • Обмін інформацією з класоводом про навчальні завдання для учнів. Відзначення відсутніх учнів у журналі і з’ясування причин відсутності.
  • Звільнення від перебування на групі хворих учнів згідно розпорядження медичної сестри та письмового (усного) прохання батьків.
  • Оголошення учням основних заходів протягом дня.
  • Організація підготовки учнів до години дозвілля, «спортивної години» (переодягання у спортивну форму, підбір інвентарю) чи до обіду (при 5-ти уроках).
  • Повторення правил поведінки учнів у коридорах, дворі, на сходах, вулиці.
  • Організований вихід учнів з класу.
2.   Година здоров'я.
Мета: Сприяти активному відпочинку дітей після розумової діяльності, розвивати м’язову систему, покращити роботу серцево-судинної та дихальної системи, удосконалювати навики стрибання, метання в ціль і на дальність. Виховувати кмітливість, спритність, чесність, дружбу, дисциплінованість.
Інвентар: М'ячі (великі і малі), обручі, скакалки, кеглі, естафетні палички, прапорці, мішечки з піском.
-     Підготовча частина.
Шикування. Ознайомлення зі змістом години здоров'я. Ходьба, різновиди ходьби. Повільний біг з переходом у ходьбу.
Рухові вправи на розвиток м'язів рук і ніг.
-    Основна частина.
Естафети, рухливі ігри.
-    Заключна частина.
Шикування. Ігри низької рухливості. Дихальні вправи. Приведення організму в спокійний стан. Підведення підсумків. Організоване повернення в клас.
3. Обід.
Для вихователя обід - це важливий виховний захід. Педагог зобов'язаний закріпити в учнів навички самообслуговування, культури та гігієни поведінки в їдальні, бережливого ставлення до хліба і продуктів харчування, навчити шанувати працю поварів та обслуговуючого персоналу.
Цей захід складається з трьох етапів.
Підготовча частина
·         Миття рук милом, сушіння рушником.
·         Повторення правил поведінки в їдальні.
·         Накриття черговими учнями столів.
      Основна частина
      При вживанні першої страви навчити дітей правильно тримати ложку, руки на столі, з’їдати перші страви з тарілки, складати тарілки та дотримуватись чистоти за столом, користуватися серветкою.
     При вживанні другої страви навчити дітей правильно користуватися виделкою, ножем, як правильно очистити сардельку, складати тарілки та дотримуватися гігієнічної поведінки за столом.
     При вживанні третьої страви навчити користуватися десертною ложечкою.
     Заключна частина
-   Подяка поварам.
-   Прибирання черговими столів.
     Участь у складанні меню для учнів обов'язково беруть медичні працівники школи, а за її якістю стежать санітарні служби.
     4. Прогулянка
Прогулянки дозволяють вихователю груп продовженого дня вирішувати цілий комплекс оздоровчо-гігієнічних і пізнавальних завдань. Під час прогулянок широко використовуються різноманітні ігри на місцевості та інші види фізичних вправ. Плануючи прогулянку, вихователь заздалегідь повідомляє про це учнів, підказуючи їм, що одягнути, як підготуватися.
Прогулянки є тематичними і цілеспрямованими. У проведенні всіх заходів під час прогулянки, походу необхідно давати школярам більше самостійності і творчої ініціативи, не нав'язувати учням те, що їм не подобається. Всі фізичні вправи треба проводити в ігровій формі.
Під час прогулянок діти займаються орієнтуванням на місцевості, вчаться визначати сторони світу за різними ознаками (за деревами, пеньками, сонцем тощо), можна розучувати різні пісні.
Швидкість руху під час прогулянки, екскурсії повинна бути невеликою, щоб найслабшому учневі було неважко.
Готовність учнів до прогулянки вихователь заздалегідь перевіряє. У жаркі дні обов'язкові головні убори. У зимовий період можна організовувати походи на лижах.
Після проведення прогулянки вихователь повинен поцікавитися, що найбільше сподобалося учням, куди б вони хотіли піти наступного разу. Ці побажання необхідно враховувати при плануванні роботи групи. Це підвищує їх інтерес, робить прогулянки, екскурсії цікавими.
Прогулянка в ліс - це спільний відпочинок, взаємне збагачення знаннями про природу, адже ліс - скарбниця народних лікувальних засобів, ягід, грибів, а також наукових ідей та відкриттів.
Увійшовши в ліс, поясніть дітям причину того, чому кожне дерево різниться конфігурацією: одне струнке, інше - викривлене, одне з зеленою шапкою і голим стовбуром, інше - пишне від основи до верхівки. Не пройдіть повз старий пеньок, суху покручену гілляку, вивернуте дерево. Придивіться до них. Чи не нагадує вам їх вигляд якусь тварину, птаха?
Зверніть увагу дітей на красу лісу, мальовничість лісової просіки, узлісся з пахучою високою травою і густим чагарником, на низько опущене гілля дерев або берег річки з лісовими хащами. Саме тут зароджується любов до природи, до рідного краю.
На пам'ять про прогулянку можна намалювати й сфотографувати лісовий пейзаж, а свої враження занотувати.
Дітям корисно буде дізнатися про тваринний і рослинний світ лісу, зелену аптеку.
Придивіться, які птахи живуть у лісі. Прислухайтеся до їх голосів. Спів пташок можна записати на диктофон.
У лісі виробляється вміння спілкуватися з природою і жити в природному середовищі.
Під час прогулянки вам зустрінеться мурашник. Придивіться до цих трудяг. У них висока організація праці, немає лінивих і дармоїдів, кожна мурашка має свою справу. Ці маленькі санітари знищують личинок, дрібних комашок, які шкодять лісу. Отже, від них багато в чому залежить здоров'я і краса лісу. Тому мурашники не можна руйнувати. Можна відеокамерою зняти сюжет про життя мурашника, а потім простежити за роботою його окремих особин.
Зверніть увагу на зв'язок рослинного світу з тваринним, ґрунтом, географічним положенням і кліматичним поясом.
       5.Самопідготовка
Мета: Поглиблювати вміння і навички учнів самостійно виконувати домашні завдання, сприяти кращому засвоєнню навчального матеріалу;
раціонально використовувати вій час; вчити дітей самостійно працювати з підручником, довідковою літературою;
виховувати акуратність, старанність, взаємодопомогу, товаришування та дисциплінованість.
-    Підготовча частина:
Приготування зошитів, підручників, необхідного приладдя. Уточнення домашніх завдань. Дозування часу по предметах. Проведення вправ, дидактичних ігор для збудження інтересу до тем.
-    Основна частина:
Повторення матеріалу, вивченого на уроці. Самостійне виконання домашніх завдань. Індивідуальна робота. Фізкультхвилинки.
-    Заключна частина:
·         Відзначення найстаранніших учнів під час самопідготовки;
·         Підсумок. Виставка зошитів;
·         Заняття за інтересами;
·         Настільні ігри;
·         Виготовлення аплікації;
·         Читання художньої літератури з бібліотеки;
·         Сюжетно-рольові ігри.
Завершення роботи в ГПД
1.  Повторення правил дожнього руху.
2.      Прибирання робочих місць.
3.      Збір дітей додому

Критерії оцінювання
 роботи вихователя ГПД
     І. Організація виховної діяльності
1.  Планування виховної роботи
-     Відображення в плані виховної роботи основ­них принципів планування;
-     реалізація в плані виховної роботи групи загальношкільних та класних виховних заходів;
-     відображення в плані виховної роботи групи загальношкільної та власної проблемної теми ви­ховної діяльності;
-     постановка загальної виховної мети й завдань класного колективу;
-     визначення основних аспектів виховної роботи з урахуванням специфіки класного колективу;
-     відображення в плані змісту, форм, методів ви­ховної роботи з урахуванням комплексного підходу;
-     залучення триєдиної ланки «школа - сім'я -  громадськість» до виховної роботи;
-     відображення в плані всіх напрямків виховної роботи:
     1. основні шкільні та класні виховні заходи;
     2. індивідуальна робота з учнями;
     3. робота з батьками;
     4. охорона здоров'я та життя учнів, їхній фізич­ний розвиток.
2.  Підготовка і проведення виховних заходів
-     Організація виховних заходів, доцільність форм і методів їх проведення;
-     систематичність здійснення виховної роботи з колективом, окремими учнями класу;
-          прогнозування позитивного впливу заходів, які проводяться з метою розвитку інтелектуальної та емоційно-вольової сфер школярів;
-     залучення учнів до підготовки і проведення ви­ховних заходів з огляду на диференційований підхід до їхніх можливостей;
-    цільова настанова на дієвість виховної роботи вихователя (сформованість і згуртованість колекти­ву класу, виховання виконавчої і творчої дисципліни учнів, виховання творчої активності);
- залучення до організації та проведення вихов­них заходів батьків класу.
II.  Організація та проведення вихователем ви­ховної роботи
1.     Вимоги до виховної роботи
-      Педагогічна доцільність виховних заходів;
-     зв'язок виховної роботи, яку веде вчитель на уроці й вихователь у позаурочний час;
-     організація розвивальної позаурочної діяль­ності учнів;
-      доступність для учнів заходів як за змістом, так і за формами проведення;
-      виготовлення виробів на замовлення;
-      узгодження виховних заходів із роботою шкіль­них студій та гуртків.
2.     Проведення виховних заходів
-      Реалізація комплексного підходу до виховної роботи на основі єдності національно-патріотично­го, морально-естетичного, духовного та фізичного виховання;
-     забезпечення наступності, неперервності взаємозв'язків і взаємозумовленості ступенів ста­новлення всебічно розвиненої особистості;
-      активність учнів у підготовці і проведенні ви­ховних заходів;
-      формування й доцільне використання у вихов­ній роботі спеціального мікросередовища;
-          ефективність виховних заходів (вивчення інтере­су учнів, поліпшення виконавчої і творчої дисципліни, розвиток самостійності, активності, культури спіл­кування зі старшими, молодшими й ровесниками).
 III. Організація та проведення самопідготов­ки учнів
1.      Підготовка вихователя до проведення само­підготовки учнів
-          Попереднє ознайомлення з матеріалом, який вивчався на уроці;
-          забезпечення зв'язку з учителем щодо вико­ристання форм і методів навчання;
-          визначення порядку виконання домашніх за­вдань із предметів;
-          забезпечення використання учнями додаткового матеріалу для виконання домашніх завдань (до­даткової літератури, засобів наочності тощо);
-          аналіз домашніх завдань із кожного предмета (зміст, обсяг, ступінь складності).
2.      Самопідготовка
-Забезпечення санітарних умов, гігієни розумової праці учнів;
-організація (зовнішня і внутрішня) учнів на ви­конання домашніх завдань;
-вибір методів керівництва самостійною робо­тою учнів;
-визначення форм взаємодопомоги і взаємоперевірки виконання учнями домашніх завдань;
-індивідуальна робота вихователя з учнями з по­датковим рівнем навчальних досягнень;
-використання дидактичних ігор і додаткових за­вдань для здібних учнів;
-раціональне використання часу самопідготовки;
-визначення методів контролю за виконанням учнями домашніх завдань.
3.      Ефективність самопідготовки
-          Виконання домашніх завдань усіма учнями;
-          якість їх виконання;
-          ефективна витрата розумових і фізичних сил учнів на виконання домашніх завдань;
-          раціональна витрата часу на виконання домаш­ніх завдань;
-          оцінювання вчителями на уроках якості виконання учнями домашніх завдань.
ІV. Організація режиму роботи учнів у позаурочний час
1. Визначення та чітке дотримання режиму роботи в позаурочний час:
-      регулярне та своєчасне дворазове харчування другій половині дня;
-     проведення повноцінних фізкультурно-оздоров­чих занять;
-     відвідування учнями шкільних виховних цент­рів (гуртків, секцій);
-     навчально-розвивальні заняття, самопідготовка;
-     суспільно-корисна праця, самообслуговування.
2.Організація та проведення фізкультурно-оздоровчої роботи:
-  чітке дотримання вихователем санітарно-гігієнічних норм під час роботи груп продовженого дня;
-  узгодженість планування фізкультурно-оздоров­чої роботи з роботою шкільних виховних центрів (гуртків, студій);
-  спрямованість фізкультурно-оздоровчих заходів на збереження, зміцнення та примноження здоров'я учнів;
-  перебування учнів на свіжому повітрі (екс­курсії, прогулянки, рухливі ігри, спортивні змаган­ня тощо);
-  реалізація під час роботи ГПД комп'ютерної інформаційно-діагностичної програми «Школяр» та простеження динаміки фізичного розвитку учнів.
3.    Організація відвідування учнями шкільних виховних центрів (гуртків, студій):
-          визначення груп і створення умов для відвіду­вання ними занять за інтересами;
-          чітке дотримання розкладу занять гуртків, студій;
-          забезпечення своєчасного та якісного виконан­ня учнями домашніх завдань у дні відвідування ни­ми гуртків та студій;
-          сприяння розвиткові інтересу для відвідування позаурочних виховних центрів;

-          робота з батьками щодо розвитку творчих здіб­ностей.



Немає коментарів:

Дописати коментар